Friday, October 23, 2009

ကံထိုက္ - မထိုက္

ကၽြန္ေတာ္တို႔ ဗုဒၶဘာသာ၀င္မ်ားဟာ အနည္းဆုံး ငါးပါးသီလကို အၿမဲ ေစာင့္ထိန္းရပါတယ္။ ဥပုဒ္သည္ေတြအတြက္ ရွစ္ပါးသီလ၊ ကိုရင္သာမေဏတို႔အတြက္ ဆယ္ပါးသီလနဲ႔ ရဟန္းေတာ္ေတြအတြက္ (၂၂၇)သြယ္ေသာ သိကၡာပုဒ္ဆိုပီး ဗုဒၶေဟာၾကား ျပဌာန္းထားတာရွိပါတယ္။

အဓိကေျပာခ်င္တာ လူအတြက္ ငါးပါးသီလပါပဲ။ ငါးပါးသီလကို ေဆာက္တည္ပီး မက်ဳိးမေပါက္ေအာင္ ေစာင့္ထိန္းႏိုင္သူဆိုတာ ယခုေခတ္မွာ ဟိုေရွးတုန္းနဲ႔စာရင္ နည္းလာပါပီ။
ေနာက္ကိုယ္ေစာင့္တဲ့သီလ က်ဳိးမက်ဳိး ကံထိုက္မထိုက္ဆိုတာလည္း သိဖို႔လိုပါတယ္။

(က) သူတစ္ပါးအသက္ကို သတ္ျဖတ္ျခင္းမွ ေရွာင္ၾကဥ္ျခင္း ။ 
ဒီအခ်က္ကေတာ့ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား ေစာင့္ႏိုင္ၾကပါတယ္။ ဒါေတာင္တစ္ခါတစ္ေလ ျခင္တို႔ ပရြတ္ဆိတ္တို႔ ရိုတ္မိပါေသးတယ္။
ပါဏာတိပါတကံ ထိုက္မထိုက္ဆုံးျဖတ္ရန္အတြက္ ငါးခ်က္လိုပါတယ္။
၁။ သတၱ၀ါတစ္ေကာင္ျဖစ္ျခင္း
၂။ သတၱ၀ါဟူေသာ အမွတ္သညာရွိျခင္း
၃။ ေသေစလိုေသာဆႏၵရွိျခင္း
၄။ ေသသြားေစရန္ ကိုယ္၊ ႏႈတ္ တစ္ခုခုျဖင့္ ေဆာင္ရြက္ျခင္း။
(ႏႈတ္ျဖင့္ သတ္ရန္ေစခိုင္းျခင္း၊ ေျပာျခင္း၊ အမိန္႔ေပးျခင္း)
၅။ ေသသြားျခင္း
အဲလိုငါးခ်က္နဲ႔ ျပည့္စုံမွ ပါဏာတိပါတကံထိုက္ပါတယ္။ သတ္ေတာ့သတ္တယ္ မေသရင္လည္းမထိုက္ပါဘူး။ ေသေတာ့ေသသြားတယ္ ေသေစလိုတဲ့စိတ္မရွိရင္လည္း မထိုက္ပါဘူး။
ဒီကံကိုက်ဴးလြန္တဲ့အတြက္ ျပန္ရမယ့္ အက်ဳိးေတြကေတာ့...
အဂၤါမစုံလင္ျဖစ္တတ္တယ္။ ေနာက္ဘ၀မွာ အဂၤါခ်ဳိ႕တဲ့ပီးေမြးတတ္တယ္။
ရုပ္ရည္ လွပတင့္တယ္မႈမရွိဘူး။
ခြန္းအားလည္းနည္းတယ္။ သြက္သြက္လက္လက္မရွိဘူး။ ေရာဂါလည္းထူမယ္။ အလိုလိုေၾကာက္ေနတတ္တယ္။ ေနာက္ အသက္တိုတယ္  တဲ့။


(ခ) သူ႕ဥစၥာခိုးယူျခင္းမွ ေရွာင္ၾကဥ္ျခင္း ။
ဒီဟာလည္း ေရွာင္ႏိုင္ၾကပါတယ္။ ဒါေတာင္ အစိုးရ၊ ကုမၸဏီ၀န္ထမ္းမ်ား အလုပ္ခ်ိန္ေနာက္က်တာတို႔ ေစာျပန္တာတို႔ဟာ အဒိႏၷဒါနာ နဲ႔ မလြတ္ပါဘူး။ သတိျပဳဖြယ္ပါ။
ဒီကံေျမာက္ မေျမာက္ကို အခ်က္ငါးခ်က္နဲ႔ပဲ ဆုံးျဖတ္ပါတယ္။
၁။ သူတစ္ပါးဥစၥာျဖစ္ျခင္း
၂။ သူတစ္ပါးဥစၥာဟုသိျခင္း
၃။ ခိုးယူလိုေသာ စိတ္ေစတနာရွိျခင္း
၄။ ခိုးယူရန္ ကိုယ္၊ ႏႈတ္ တခုခုျဖင့္ေဆာင္ရြက္ျခင္း
၅။ ခိုးယူမႈ ေအာင္ျမင္ျခင္း။
ဒီသီလကို ေစာင့္ထိန္းခဲ့တဲ့ပုဂၢိဳလ္မ်ားကေတာ့ လက္ရွိဘ၀ကေန ေနာင္အဆက္ဆက္
ဥစၥာစည္းစိမ္ေပါမ်ားမယ္။
ေငြေၾကးခ်မ္းသာမယ္။
အလိုရွိတာအကုန္ရမယ္။
စည္းစိမ္ဥစၥာခိုင္ၿမဲမယ္။
ေရ၊ မီး၊ မင္း၊ သူခုိး၊ သားသၼီးဆိုး ဆိုတဲ့ ရန္သူမ်ဳိးငါးပါး မဖ်က္ဆီးႏိုင္ပါတဲ့။

(ဂ) မွားယြင္းေသာကာမမႈအက်င့္မွေရွာင္ၾကဥ္ျခင္း
အင္းဒါကေတာ့ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား ကင္းၾကပါလိမ့္မယ္လို႔ ထင္ပါတယ္။
 ဒီကံကို ေတာ့ မိန္းမမ်ားမထိုက္ေယာက္်ားမ်ားသာထိုက္တယ္လို႔ဆိုပါတယ္။
ဒီကံကိုေတာ့ ေလးခ်က္နဲ႔ဆံုးျဖတ္ပါတယ္။
၁။ မသြားလာအပ္ေသာ မိန္းမ(၂၀)ျဖစ္ျခင္း
၂။ ထိုမိန္းမ၌ မွီ၀ဲလိုေသာစိတ္ရွိျခင္း
၃။ လုံ႔လျပဳျခင္း
၄။ သာယာျခင္း
ဘာေၾကာင့္ဒီကံ မိန္းမေတြျပဳလို႔မရတာလဲလို႔ ေစာဒကတက္ဖူးပါတယ္။ ဒီကိစၥကို ေယာက္်ားေတြ စိတ္ဆႏၵမရွိရင္ မိန္းမေတြဦးေဆာင္ျပဳလို႔ မရလို႔ပါတဲ့။ ဆရာေတာ္ႀကီးတစ္ပါးမိန္႔တာ မွတ္ထားဖူးပါတယ္။

(ဃ) မဟုတ္မမွန္လိမ္ေျပာျခင္းမွ ေရွာင္ၾကဥ္ျခင္း
ဒီအခ်က္ကိုပဲ အားလုံးနီးပါး က်ဴးလြန္ေနၾကတာပါ။ ရယ္စရာပင္ျဖစ္ေစ မဟုတ္မွန္လွ်င္ မုသာ၀ါဒပါပဲ။
၁။ မဟုတ္မမွန္ေသာအေၾကာင္းအရာျဖစ္ျဖင္း
၂။ လိမ္ေျပာလိုစိတ္ရွိျခင္း
၃။ ေျပာလည္းေျပာျခင္း
၄။ ေျပာသည့္အတိုင္းသူတစ္ပါးယုံၾကည္သြားျခင္း။
ဒီလို ေလးခ်က္နဲ႔ ျပည့္စုံရင္ေတာ့မုသာ၀ါဒကံ ေျမာက္ပါတယ္။

(င) ေသရည္ေသရက္ေသာက္စားျခင္းမွ ေရွာင္ၾကဥ္ျခင္း
လူငယ္ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား မကင္းႏိုင္ခဲ့ၾကတဲ့ သိကၡာပုဒ္ပါ။ အတၱလည္းပါပါတယ္။ :P
၁။ ေသရည္စသည္ တစ္မ်ဳိးမ်ဳိးျဖစ္ျခင္း
၂။ ေသာက္စားလိုစိတ္ရွိျခင္း
၃။ ေသာက္ျဖစ္ေအာင္လုံ႔လျပဳျခင္း
၄။ ေသာက္စားျခင္း

ငါးပါးသီလၿမဲရင္ေတာ့ ဘယ္မွာေနေန ႀကီးပြားမွာေသခ်ာပါတယ္။ ရင္ဆိုင္ရမယ့္အခက္အခဲေတြလည္း ေအာင္ျမင္စြာေက်ာ္ႏိုင္ပါတယ္။ ငါးပါးလုံး မၿမဲေတာင္ တစ္ပါးႏွစ္ပါး စသည္ ကိုယ္ႏိုင္သမွ် ေစာင့္ထိန္းရင္ အေရးႀကံဳတဲ့အခါ သစၥာျပဳလို႔ရပါတယ္တဲ့။

3 Comments:

At October 23, 2009 at 6:24 AM , Anonymous ေဆာင္းျမဴခိုး said...

(ဂ) (ဃ) (င) က နည္းနည္းစဥ္းစားရင္ လည္လည္သြားတယ္။
(ဂ) က တစ္ေနရာမွာ ရွင္းေအာင္ဖတ္ဖူးတယ္..ဒါေပမယ့္ တမ်ိဳးပဲ..ရႈပ္ၿပီး ျပန္ေမ့သြားတယ္..ေနာက္ျပန္ရွာေတြ ့မွ ျပန္ျပမယ္..အဲ..(ဃ) နဲ ့ ပတ္သက္ၿပီးေမးမယ္..ေကာင္းေစခ်င္တဲ့ တကယ့္ဆႏၵနဲ ့ ညာေျပာရင္ေကာ အဲ့ဒီကံကို က်ဴးလြန္ရာက်သလား (င)နဲ ့ ပတ္သက္ရင္ အလုပ္လုပ္တဲ့အခါ ကိုယ့္ အထက္လူၾကီးေတြ ၊ လုပ္ေဖာ္ကိုင္ဖက္ေတြ ေသာက္တဲ့အခါ မေသာက္တတ္ဘူးလို ့ ျငင္းရမွာ အားနာတယ္..သူတို ့နဲ ့အလိုက္အထိုက္ အလုပ္သေဘာအရ၊ လူမႈေရးအရ အနည္းအက်ဥ္းေသာက္ရင္ေကာ အဲ့ဒီကံကိုက်ဴးလြန္ရာေရာက္သလား

 
At October 23, 2009 at 8:58 AM , Blogger ဝက္ဝံေလး said...

အင္း ၅ ပါးမွာ နံပါတ္ ၄ ကေတာ႔ နဲနဲ ေလးေတာ႕ပါတယ္ ဟီးးးးး က်န္တာေတြ လုံတယ္ ဟက္

 
At October 23, 2009 at 6:41 PM , Blogger အတၱ said...

(ဃ)မွာ ေကာင္းေစခ်င္တဲ့ဆႏၵေစတနာဦးစီးၿပီးေျပာရင္ (လိမ္လည္လိုတဲ့စိတ္ေစတနာမပါရင္) မုသာ၀ါဒကံမေျမာက္ပါ။
(င)မွာလည္း အလုပ္သေဘာရ၊ လူမႈေရးအရ အနည္းအက်ဥ္းေသာက္ရင္ အနည္းအက်ဥ္းက်ဴးလြန္ရာေရာက္ပါတယ္။
သီလ ဆိုတာ အက်င့္ေလ။ က်င့္ကိုက်င့္ရမယ့္အက်င့္။ ေျဖာင့္တန္းေနရမယ္။ မေကာက္ရဘူး။ အလုပ္နဲ႔ယွဥ္လာလို႔လည္း မေကာက္ရဘူး၊ သူငယ္ခ်င္း မိတ္ေဆြ ဆရာသမား လူမႈေရးယွဥ္လာလို႔လည္း မေကာက္ရဘူး။ ေျဖာင့္ေျဖာင့္ က်င့္မွသီလလုံတယ္ေလ။ အဲဒါေၾကာင့္သာ အေရးႀကံဳရင္ သစၥာဆိုလို႔ရတာ။

 

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home