Tuesday, November 30, 2010

သီလအမ်ဳိးမ်ဳိး

 သီလ ဟူသည္ ကာယကံမႈ၊ ၀စီကံမႈ၊ မေနာကံမႈ၏ စင္ၾကယ္ျခင္းမ်ား ပင္ျဖစ္ပါသည္။ ဟိရီၾသတၱပၸတရား ႏွစ္ပါး (အဟိရက+အေနာတၱပ) ရွိမွ သီလကို ေဆာက္တည္ႏိုင္ ေစာင့္ထိန္းႏိုင္ေသာေၾကာင့္ ဟိရီၾသတၱပၸ တရားႏွစ္ပါး သည္ သီလ၏ အနီးဆုံးေသာ အေၾကာင္းလည္းျဖစ္သည္။ 
        အဟိရက = မေကာင္းမႈျပဳရန္မရွက္ရြံ႕ျခင္း၊
        အေနာတၱပၸ = မေကာင္းမႈျပဳရန္ မေၾကာက္လန္႔ျခင္း၊
 ဆိုေသာ တရားႏွစ္ပါးမရွိမွ သာလွ်င္ သီလကိုလုံၿခဳံစြာ ေစာင့္ထိန္းႏိုင္မည္ ျဖစ္သည္။

၁။ ဤအမႈကို ျပဳရမည္ဟု ပညတ္ေတာ္မူအပ္ေသာ အာစရိယ၀တ္ အစရွိေသာ သိကၡာပုဒ္မ်ားကို ဘုရားရွင္  အလိုေတာ္က်အတိုင္း လိုက္နာျပဳက်င့္ျခင္းသည္ "စာရိတၱသီလ" ျဖစ္သည္။

၂။ ဤအမႈကို မျပဳက်င့္ရဟု ပညတ္ေတာ္မူအပ္ေသာ ပါရာဇိက အစရွိသည့္ သိကၡာပုဒ္တို႔ကို ဘုရားရွင္ အလိုေတာ္က်အတိုင္း ေစာင့္စည္းထိန္းသိမ္း ျခင္းသည္  "၀ါရိတၱသီလ" ျဖစ္သည္။

၃။ မဂ္သီလ၊ ဖိုလ္သီလႏွင့္ ျပည့္စုံေစရန္ ေဟာၾကားပညတ္အပ္ေသာ အာဇီ၀႒မကသီလမွ ၾကြင္းေသာ သီလအစုသည္  "အာဘိသမာစာရိက သီလ" ျဖစ္သည္။

၄။ ျမတ္ေသာ အရိယာမဂ္ အက်င့္ကိုရရန္ ေရွးဦးစြာ ဤတရားစုကို က်င့္ႀကံေစရမည္ဟု ေဟာၾကားအပ္ေသာ အာဇီ၀႒မကသီလသည္ "အာဒိျဗဟၼစရိယသီလ" ျဖစ္သည္။

၅။ ေကာင္းေသာ စကားေျပာျခင္း၊ ေကာင္းေသာ အမႈကိစၥျပဳလုပ္ျခင္း၊ ေကာင္းေသာအသက္ေမြးမႈ ျပဳျခင္း တည္းဟူေသာ ၀ိရတီေစတသိက္ သုံးပါးသည္ "၀ိရတီသီလ" ျဖစ္သည္။

၆။ ေစတနာ၊ အေလာဘ၊ အေဒါသ၊ အေမာဟႏွင့္ သံ၀ရငါးပါး အ၀ီတိကၠမတရားတို႔သည္ "အ၀ိရတိသီလ" ျဖစ္သည္။

၇။ တဏွာကိုျဖစ္ေစ၊ ဒိ႒ိကိုျဖစ္ေစ အမွီျပဳ၍ ေစာင့္ထိန္းအပ္ေသာ သီလသည္ "နိႆိတသီလ" ျဖစ္သည္။

၈။ တဏွာဒိ႒ိႏွစ္ပါးကို အမွီမျပဳပဲ ျမတ္ေသာအက်င့္ကို ငါက်င့္မည္ဟူ၍ ႏွလုံးသြင္းၿပီး က်င့္အပ္ေသာ သီလသည္ "အနိႆိတသီလ" ျဖစ္သည္။

၉။ မိစၦာအယူရွိေသာ အေလ့အက်င့္ သီလမ်ဳိးသည္ "ဒိ႒ိနိႆသီလ" ျဖစ္သည္။ (ဤသီလကို ဗုဒၶဘာသာ၀င္မ်ား ေစာင့္သုံးျခင္းမရွိပါ။)

၁၀။ အလိုရွိသေလာက္ ကာလကိုပိုင္းျခား၍ ေစာင့္သုံးအပ္ေသာသီလသည္ "အာပါဏေကာဋိကသီလ" ျဖစ္သည္။

၁၁။ ကာလကို မပိုင္းျခားပဲ အသက္ထက္ဆုံး ေစာင့္သုံးအပ္ေသာ သီလသည္ "အာပါဏေကာဋိသီလ" ျဖစ္သည္။

၁၂။ ဥစၥာ၊ အၿခံအရံ၊ ေဆြမ်ဳိး၊ အဂၤါႀကီးငယ္၊ အသက္ ဤငါးပါးတို႔တြင္  တစ္ပါးပါးေၾကာင့္ ခ်ဳိးဖ်က္လိုက္ရေသာ သီလသည္ အဆုံးရွိေသာ "သပရိယႏၱသီလ" ျဖစ္သည္။

၁၃။  ဤငါးပါးတို႔ျဖင့္ ဖ်က္၍မရဘဲ ေကာင္းစြာ ေစာင့္သုံးအပ္ေသာ သီလသည္ အဆုံးမရွိေသာ "အပရိယႏၱသီလ"  ျဖစ္သည္။

၁၄။  အာသေ၀ါတို႔၏ အာရုံျဖစ္ေသာ အာသေ၀ါတရားတို႔ အာရုံအျပဳခံရေသာ သီလသည္ "ေလာကီယသီလ" ျဖစ္သည္။


၁၅။ အာသေ၀ါတရားတို႔၏ အာရုံမဟုတ္ေသာ အာသေ၀ါတရားတို႔၏ အာရုံ အျပဳမခံရေသာ သီလသည္ "ေလာကုတၱရသီလ" ျဖစ္သည္။

၁၆။ ေက်ာ္ေစာဂုဏ္သတင္းကို လိုလား၍ ေဆာက္တည္ က်င့္သုံးအပ္ေသာ သီလသည္ အညံစား "ဟီနသီလ" ျဖစ္သည္။

၁၇။ ေကာင္းမႈ၏ ဘ၀ခ်မ္းသာကို လိုလားေတာင့္တ၍ ေဆာက္တည္က်င့္သုံး အပ္ေသာ သီလသည္ အလတ္စား "မဇၥ်ိမသီလ" ျဖစ္သည္။

၁၈။ တရားေတာ္၏ ျမင့္ျမတ္မႈကို ႏွလုံးသြင္းကာ ေဆာက္တည္က်င့္သုံး  အပ္ေသာ သီလသည္ အျမတ္စား ျဖစ္ေသာ "ပဏီတသီလ" ျဖစ္သည္။

၁၉။ မိမိ၏ မသင့္ေလ်ာ္ေသာ အက်င့္အႀကံမ်ားကို စြန္႔ပစ္လိုသျဖင့္ မိမိကိုယ္ကို မိမိအေလးျပဳ၍ ေဆာက္တည္ က်င့္သုံးအပ္ေသာ သီလသည္ "အတၱာဓိပေတယ်သီလ" ျဖစ္သည္။

၂၀။ လူအမ်ား ကဲ့ရဲ႕ရႈတ္ခ်ျခင္းကို ပယ္ရွားလိုသျဖင့္ လူအမ်ားကို အေလးဂရုျပဳ၍ ေဆာက္တည္က်င့္သုံး အပ္ေသာ သီလသည္ "ေလာကာဓိပေတယ်သီလ" ျဖစ္သည္။

၂၁။ တရားေတာ္၏ ျမင့္ျမတ္မႈ ဂုဏ္ေက်းဇူးကို ပူေဇာလိုသျဖင့္ တရားေတာ္ကို အေလးဂရုျပဳ၍ ေဆာက္တည္ က်င့္သုံးအပ္ေသာ သီလသည္ "ဓမၼာဓိပေတယ်သီလ" ျဖစ္သည္။

၂၂။ တဏွာဒိ႒ိ တို႔ျဖင့္ လြဲမွားသုံးသပ္အပ္ေသာ သီလသည္ "ပရာမ႒သီလ" ျဖစ္သည္။

၂၃။ ကလ်ာဏ ပုထုဇဥ္တို႔ ေဆာက္တည္က်င့္သုံးအပ္သည့္ မဂ္၏ အေဆာက္အဦျဖစ္ေသာ သီလသည္ လည္းေကာင္း၊ ေသကၡအရိယာ ပုဂၢိဳလ္တို႔၏ မဂ္ခဏ၌ျဖစ္ေသာ သီလသည္လည္းေကာင္း "အပရာမ႒သီလ" ျဖစ္သည္။

၂၄။ ဖုိလ္စိတ္ေလးပါး၌ ရွိေသာသီလသည္ "ပဋိပႆဒၶိသီလ" ျဖစ္သည္။

၂၅။ စင္ၾကယ္ေသာပုဂၢိဳလ္၏ သီလသည္ "၀ိသုဒၶိသီလ" ျဖစ္သည္။

၂၆။ မစင္ၾကယ္ေသာပုဂၢိဳလ္တို႔၏ သီလသည္ "အ၀ိသုဒၶိသီလ" ျဖစ္သည္။

၂၇။ ယုံမွားသံသယရွိေနေသာ ပုဂၢိဳလ္၏ သီလသည္ "ေ၀မတိကသီလ" ျဖစ္သည္။

၂၈။ မဂ္တရား ေလးပါး၊ ေအာက္ဖိုလ္ သုံးပါးတို႔ႏွင့္ ယွဥ္ေသာသီလသည္ "ေသကၡသီလ" ျဖစ္သည္။

၂၉။ အရဟတၱဖိုလ္ႏွင့္ ယွဥ္ေသာသီလသည္ "အေသကၡသီလ" ျဖစ္သည္။

၃၀။ ထိုမွၾကြင္းေသာ သီလအစုသည္ "ေန၀ေသကၡနာေသကၡသီလ" ျဖစ္သည္။ (ပုထုဇဥ္တို႔၏ သီလအစုပင္ ျဖစ္ပါသည္။)

၃၁။ ယုတ္ေလ်ာ့သြားမည္သာျဖစ္ေသာ သီလသည္ "ဟာနဘာဂိယသီလ" ျဖစ္သည္။

၃၂။ တည္တံ့ေနမည္သာျဖစ္ေသာ သီလသည္ "ဌိတိဘာဂိယသီလ" ျဖစ္သည္။

၃၃။ ထူးျမတ္မည္သာ ျဖစ္ေသာသီလသည္ "၀ိေသသဘာဂိယသီလ" ျဖစ္သည္။

၃၄။ ကိေလသာအေမွာင္ထုကို ေဖာက္ထြင္းၿဖိဳခြဲႏိုင္ေသာ သီလသည္ "နိေဗၺဓဘာဂိယသီလ" ျဖစ္သည္။

၃၅။ ရဟန္းေယာကၤ်ားမ်ား ေစာင့္ေရွာက္ ထိန္းသိမ္းအပ္ေသာ သီလသည္ "ဘိကၡဳသီလ" ျဖစ္သည္။

၃၆။ ရဟန္းမမ်ား ေစာင့္ေရွာက္ ထိန္းသိမ္းအပ္ေသာ သီလသည္ "ဘိကၡဳနီသီလ" ျဖစ္သည္။

၃၇။ သာမေဏေယာက္်ား/မ မ်ား ေစာင့္ထိန္းက်င့္သုံးအပ္ေသာ ဆယ္ပါးသီလသည္ "အႏုပသမၸႏၷသီလ"  ျဖစ္သည္။

၃၈။ လူတို႔ေစာင့္သုံးအပ္ေသာ ငါးပါးသီလ၊ ရွစ္ပါးသီလ၊ ဆယ္ပါးသီလတို႔သည္ "ဂဟ႒သီလ" ျဖစ္သည္။

၃၉။ လူအမ်ားက်င့္သုံးအပ္ေသာ သီလအျဖစ္ျဖင့္ ငါးပါးသီလ၊ ရွစ္ပါးသီလ၊ ဆယ္ပါးသီလတို႔အျပင္ ျဗဟၼစရိယ ပဥၥမသီလလည္းရွိေသး၏။ ယင္းသီလမွာ ငါးပါးသီလပင္ျဖစ္၏။ ပကတိငါးပါးသီလမွ ကာေမသုမိစၦာရ သိကၡာပုဒ္အစား "အျဗဟၼစရိယာ ေ၀ရမဏိ သိကၡာပဒံ သမာဒိယာမိ" ဟူ၍ ေဆာက္တည္ လိုက္လွ်င္ "ျဗဟၼစရိယ ပဥၥမသီလ" ျဖစ္သည္။

၄၀။ "ျဗဟၼစရိယပဥၥမဧကဘတၱိကသီလ" ဟူ၍လည္းရွိေသး၏။ ဧကဘတၱိကဟူသည္ နံနက္စာ ထမင္း တစ္ထပ္တည္းကိုသာ စားရျခင္းျဖစ္သည္။ သို႔ျဖစ္၍ ယင္းသီလကို ေစာင့္သုံးလိုလွ်င္ ျဗဟၼစရိယပဥၥမသီလ ေစာင့္သုံး ခံယူသည့္အခါ အဆုံးတြင္ "၀ိကာလ ေဘာဇနာ ေ၀ရမဏိ သိကၡာပဒံ သမာဒိယာမိ" ဟု သိကၡာပုဒ္ တစ္ခုတိုး၍ ေဆာက္တည္လိုက္လွ်င္ "ျဗဟၼစရိယပဥၥမ ဧကဘတၱိယသီလ" ျဖစ္သြားသည္။

၄၁။ လူတို႔သည္ ပါဏာတိပါတ စေသာသိကၡာပုဒ္ငါးပါးတို႔ကို မလြန္က်ဴးျခင္းသည္ ပင္ကိုယ္သေဘာအားျဖင့္ ျပည့္စုံေသာ "ပကတိသီလ"  ျဖစ္သည္။

၄၂။ အမ်ဳိးအားျဖင့္ျဖစ္ေစ၊ အရပ္ေဒသအားျဖင့္ျဖစ္ေစ၊ ပါသ႑ေခၚ အယူ၀ါဒအားျဖင့္ ျဖစ္ေစ မိမိတို႔၏ ေရွးလူႀကီးမ်ားက ထားရွိခဲ့ေသာ အပိုင္းအျခားစည္းကမ္းအတိုင္း က်င့္ႀကံျခင္းသည္ "အာစာရသီလ" ျဖစ္သည္။

၄၃။ မိမိတို႔ အမ်ဳိးအစဥ္အဆက္ ေရွာင္ၾကဥ္လာေသာ မေကာင္းမႈ ျဖစ္သည့္အတြက္ ေရွာင္ၾကဥ္ျခင္းသည္ "ကုလအာစာရသီလ" ျဖစ္သည္။

၄၄။ မိမိတို႔ အရပ္ေဒသမွာ အမ်ားေရွာင္ၾကဥ္ၾကေသာ မေကာင္းမႈ ျဖစ္သည့္အတြက္ ေရွာင္ၾကဥ္ျခင္းသည္ "ေဒသအာစာရသီလ" ျဖစ္သည္။

၄၅။ တဏွာဒိ႒ိ ေက်ာ့ကြင္းတို႔ကို ျဖစ္ေစတတ္ေသာ ပါသ႑အယူ၀ါဒ အရ ေရွာင္ၾကဥ္ျခင္းသည္ "ပါသ႑သီလ" ျဖစ္သည္။

၄၆။ ဘုရားအေလာင္းေတာ္ ပဋိသေႏၶ တည္ေနသည့္အခါမွစ၍ မယ္ေတာ္၏ စိတ္သႏၱာန္တြင္ ေယာက္်ားမ်ား၌ ကာမဂုဏ္အတြက္ ႏွစ္သက္မက္ေမာ သည့္ စိတ္မရွိျခင္းတည္းဟူေသာ သီလသည္ "ဓမၼတာသီလ" ျဖစ္သည္။

၄၇။ ေရွးေရွးဘ၀မ်ားစြာက က်င့္သုံးခဲ့ဖူးေသာ ကံေၾကာင့္ ယခုဘ၀မွာ မည္သူကမွ် မေဟာျပရဘဲ အလိုအေလ်ာက္ ေစာင့္သုံးျဖစ္ေပၚလာေသာ သီလႀကီး ေလးပါးလည္းရွိသည္။ ယင္းတို႔မွာ -
          (က) ပါတိေမာကၡသံ၀ရသီလ၊
        ( ခ ) ဣၿႏၵိယသံ၀ရသီလ၊
        ( ဂ ) အာဇီ၀ပါရိသုဒၶိသီလ၊
        (ဃ) ပစၥယသႏၷိႆိတသီလ၊
ဟူ၍ျဖစ္ပါသည္။ ထိုေလးပါးတို႔မွာ ရဟန္းႏွင့္ အထူးသက္ဆိုင္ေသာ သီလျဖစ္ပါသည္။

၄၈။ လူ သာမေဏတို႔၏ သီလသည္ အေရအတြက္အားျဖင့္ အပိုင္းအျခားရွိ၍ စင္ၾကယ္ေစအပ္ေသာ သီလ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ "ပရိယႏၱပါရိသုဒၶိသီလ" ျဖစ္သည္။

၄၉။ ဗုဒၶဘုရားရွင္ ေဟာၾကားေတာ္မူခဲ့ေသာ ရဟန္းတို႔၏ ၀ိနည္း က်င့္၀တ္မ်ားကို သဂၤါယနာတင္ အရွင္ျမတ္ မ်ားက အက်ဥိးခ်ဳပ္ ျပဆိုေတာ္မူ ၾကေသာ သိကၡာပုဒ္ သီလအေပါင္းသည္ "အပရိယႏၱပါရိသုဒၶိသီလ" ျဖစ္သည္။

၅၀။ ကလ်ာဏပုထုဇဥ္ ပုဂၢိဳလ္တို႔၏ အျပည့္အစုံ စင္ၾကယ္ေစအပ္ေသာ သီလသည္ "ပရိပုဏၰပါရိ သုဒၶိသီလ" ျဖစ္သည္။

၅၁။ ေသကၡအရိယာပုဂၢိဳလ္တို႔၏ ဒိ႒ိျဖင့္မသုံးသပ္အပ္ေသာ သီလႏွင့္ ပုထုဇဥ္ပုဂၢိဳလ္တို႔၏ တဏွာရာဂျဖင့္ မသုံးသပ္အပ္ေသာ သီလမ်ားသည္ "အပရာမ႒ပါရိသုဒၶိသီလ" ျဖစ္သည္။

၅၂။ ရဟႏၱာပုဂၢိဳလ္စသည္တို႔၏ သီလသည္ အလုံးစုံေသာ ကိေလသာ အပူအပင္ ဟူသမွ် ၿငိမ္းခ်မ္းျခင္းျဖင့္ စင္ၾကယ္သည္၏ အျဖစ္ေၾကာင့္ "ပဋိပႆဒၶိသီလ" ျဖစ္သည္။

၅၃။ အဆင့္ဆင့္ေသာ ကုသိုလ္တရားျဖင့္ ပယ္ရွားသင့္ေသာ အရာ ဟူသမွ်ကို ပယ္ရွားျခင္းသည္ "ပဟာနသီလ" ျဖစ္သည္။

၅၄။ ပါဏာတိပါတ စေသာ ေရွာင္ၾကဥ္ဖြယ္တို႔ကို ေရွာင္ၾကဥ္ျခင္း ၀ိရတီ ေစတသိက္ျပ႒ာန္းသည့္ ကုသိုလ္ ေစတသိက္စုသည္ "ေ၀ရမဏိ သီလ" ျဖစ္သည္။

၅၅။ ပါဏာတိပါတ စသည္တို႔ကို ပယ္ရွားေရွာင္ၾကဥ္မႈႏွင့္ စိတ္ကို တြဲစပ္စြဲၿမဲေစေသာ ေစတနာတရားသည္ "ေစတနာသီလ" ျဖစ္သည္။

၅၆။ သတိေစတသိက္ ျပ႒ာန္းသည့္ ကုသိုလ္ေစတသိက္စုသည္ "သံ၀ရသီလ" ျဖစ္သည္။

၅၇။ ပယ္ရွားေရွာင္ၾကဥ္အပ္ေသာ ပါဏာတိပါတ စေသာ အမႈတို႕ကို မလြန္က်ဴးေသာအားျဖင့္ ျဖစ္ေသာ ကုသိုလ္ ေစတသိက္ တရားစုသည္ "အ၀ီတိကၠမသီလ" ျဖစ္သည္။

ဗုဒၶဘာသာေကာင္းတစ္ေယာက္(သာထြန္းျပန္႔) စာအုပ္မွ ေဖၚျပပါသည္။

သီလ ကို အဘိဓာန္တြင္  -
သီလ = (န) အေလ့။ အေလ့အက်င့္။ အေလ့သေဘာ။ သီလ
ဟု ဖြင့္ဆိုထားရာ ေကာင္းသည္ျဖစ္ေစ၊ ဆိုးသည္ျဖစ္ေစ၊ ေန႔စဥ္ ျပဳလုပ္ေသာ အေလ့အထကို သီလဟုလည္း အဓိပၸါယ္ေကာက္ႏိုင္ပါသည္။

ထို႔ေၾကာင့္ သီလဟု ဆိုရာ၌  ေကာင္းေသာအက်င့္ကိုသာ ဆိုလိုပါသည္။

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home